Hvorfor virksomheten din trenger en digital markedsføringstransformasjon

Trenger virksomheten din en digital markedsføringstransformasjon? I disse dager trenger de fleste bedrifter en digital tilstedeværelse. En sterk tilstedeværelse på nettet og sosiale medier er avgjørende for å holde dine nåværende kunder og potensielle kunder oppdatert om din virksomhet.

Hvis din virksomheten fremdeles i stor grad er “murstein og sement”, kan du dra nytte av å flytte noe av markedsføringsstrategien din på nettet. Lurer du på hvorfor mer av virksomheten din skal være digital? Les videre.

Hva er en digital markedsføringstransformasjon?

En digital markedsføringstransformasjon er en prosess hvor man går fra tradisjonell markedsføring til online markedsføring som en del av en generell markedsføromgsstrategi. Det ligner ideen om digital transformasjon, som innebærer å ta i bruk teknologi og programvare som forsterker og effektiviserer forretningsprosesser. Transformasjon av digital markedsføring betyr at du tar markedsføringsinnsatsen online gjennom digitale verktøy og strategier.

Tradisjonelt støttet virksomheter seg på verktøy som direkte e-post, trykte annonser, TV, radio og telefonbøker for markedsføring. Nå er en virksomhets rekkevidde sterkt begrenset hvis den bare bruker disse metodene. Digital markedsføringstransformasjon flytter en virksomhet vekk fra tradisjonelle markedsføringsverktøy og mot digitale metoder.

Bedrifter som fortsetter å bruke tradisjonell markedsføring betyr å overlate markedsføringsarbeidet til deres annonsepartnere. Digital markedsføring tillater bedriftseiere å administrere hele omfanget av markedsføringen. Når du markedsfører digitalt, har du mer kontroll, fra planlegging og testing til implementering og analyse. Med en digital strategi er det også mulig å nå et mye bredere publikum, og øke merkevaren din og salget ditt i prosessen.

Hvilke virksomheter bør gjennomgå en digital markedsføringstransformasjon?

Uten tvil bør alle bedrifter ha minst en del av markedsføringen online. Spesielt tradisjonelle forretningskonsepter som murstein og detaljhandel, transporttjenester og lokale tjenesteleverandører har potensial til å utvikle seg i markedsføringsstrategiene ved å bringe dem online. Selv bedrifter som er avhengige av klientell i en bestemt by eller region, kan ha nytte av det.

Bedrifter som kan tilpasse markedsføringen er hovedkandidater for en digital markedsføringstransformasjon. Forbrukere trekker mot merkevarer de resonerer med på et personlig nivå. Hvis virksomheten din forholder seg til kundene, kan du ta det til neste nivå ved å kommunisere med dem online.

Komponenter av en digital markedsføringstransformasjon

Før virksomheten din begynner på en digital markedsføringstransformasjon, må teamet ditt være på samme side. Har du en felles visjon for hvor du skal hen? Har du tatt imot ideen om å gå over til en ny digital markedsføringsmodell? Når du har tatt imot ideen om en digital markedsføringstransformasjon, er det på tide å sette brikkene på plass.

Data Management System

Først må du vurdere en Data Management Platform, et verktøy som sikkert lagrer informasjon om publikum. Denne informasjonen inkluderer e-postadresser, kontaktinformasjon de har oppgitt, markedsføringskanaler de har samhandlet med, og deres kjøpsstatus. Verktøy som Salesforce, SAS Data Management eller Nielsen Data Management Platform er alle sterke valg.

Mobilvennlig nettside
Hvis du ikke allerede har oppdatert nettstedet ditt for å være mobilvennlig, er det på tide. Nettstedet ditt skal være lett tilgjengelig på hvilken som helst mobilenhet siden mobil markedsføring har økt mer enn 220% de siste sju årene. Å gjøre virksomheten din mobil tilgjengelig vil bety at den er mer tilgjengelig for alle brukere på nettet.

E-post Nyhetsbrev
Deretter er det på tide å bestemme hvilke digitale markedsføringsverktøy du trenger. Hvis du ikke har en adresseliste eller et nyhetsbrev, kan du enkelt konfigurere en gjennom et program som MailChimp, Constant Contact, ConvertKit eller Flodesk. Nyhetsbrevet ditt på e-post er den viktigste komponenten i markedsføringen fordi du vil eie e-postlisten din. Sosiale medieplattformer kan endre algoritmene sine over tid, men nyhetsbrevet ditt vil alltid være ditt.

Sosiale medier
Har virksomheten din tilstedeværelse på sosiale medier? Å være synlig på sosiale plattformer er en måte å øke merkevarebevisstheten din og følge på. Selv om du ikke trenger å bruke mye tid på alle tilgjengelige plattformer, er det verdt å utforske hva som er der for å se hva som er best for merkevaren din. Vurder å eksperimentere med plattformene som appellerer til deg.

Her er noen valg å vurdere:

  • Facebook – en multimediabasert plattform med kraftige forretningsverktøy du kan bruke til å få kontakt med publikum
  • Instagram – en visuelt drevet mikrobloggplattform som er flott for bilder og video
  • Twitter – en uformell samtalsplattform som primært drives av kortformede tekstinnlegg
  • YouTube – en videoplattform som er flott for pedagogisk og informativt innhold
  • Snapchat – en plattform med forsvinnende innlegg som utnytter frykt for å gå glipp av (FOMO) for å holde brukerne engasjerte
  • Pinterest – et visuelt “pin board” der brukere samler inn bilder og innlegg som appellerer til deres interesser
  • TikTok – en kortformet videodrevet plattform basert på morsomt og lærerikt innhold

Betalte digitale annonser
Hvis du betaler for digitale annonser, blir merkevaren din sett av et stadig bredere publikum enn du vil være i stand til å nå organisk. Du kan annonsere via Google AdSense eller alternative annonseplattformer på nettet for å øke rekkevidden din.

Sosiale medier er også en effektiv komponent i digital markedsføring for mange bedrifter. Alle de store sosiale plattformene har muligheter for sponsede innlegg. Vær oppmerksom på plattformene der innholdet ditt fungerer best, og prøv å investere i disse først.

SEO
Å gjøre søkemotoroptimalisering (SEO) til en del av din digitale markedsføringsstrategi, legger til et nytt synlighet til din online tilstedeværelse. SEO innebærer å knytte nøkkelord til din online tilstedeværelse slik at søkemotorer som Google kan rangere nettstedet ditt. Tanken er å utnytte disse søkeordene godt, slik at søkerangeringen din blir høyere enn konkurrentene.

Mens du absolutt kan lære det grunnleggende om SEO, kan det være nyttig å samarbeide med en konsulent eller et firma for å ta søkeordene dine til neste nivå. Du kan også flette disse ordene inn i det skrevne innholdet ditt, for eksempel blogginnleggene dine.

Hvordan lage en digital markedsføringstransformasjon i din egen virksomhet
For å starte din egen digitale markedsføringstransformasjon, ta status over virksomheten din. Hvordan ser din nåværende markedsføringsstrategi ut? Hvilken digital praksis kan være fornuftig for både virksomheten din og publikum?

Tenk på hva konkurrentene dine gjør i markedsføringen. Hva fungerer for dem? Er det et levedyktig alternativ for virksomheten din?

Å se på demografien til publikum vil hjelpe deg med å bestemme hvilke digitale markedsføringsverktøy og plattformer du vil utnytte. For eksempel trekker eldre publikum generelt mot Facebook, mens yngre brukere velger Instagram og TikTok.

Eksperimenter med digitale markedsføringsalternativer for din virksomhet. Ikke vær redd for å teste forskjellige løsninger for å finne ut hva som fungerer best. Digital markedsføring passer ikke alle sammen, og det kan ta litt prøving og feiling før du finner ut hva som fungerer for merkevaren din.

Til slutt, forstå hva som er involvert i digital markedsføring og lag en plan for å gjennomføre den. Sørg for at bedriften din har de riktige verktøyene, prosessen og talentet på plass for å bygge og implementere din nye strategi.

Innpakning
Digital markedsføring er viktig for de fleste bedrifter i dag. Hvis du ennå ikke bruker digitale verktøy for å utvide merkevarens rekkevidde, er det på tide å begynne. Bruk et solid datastyringssystem, mobilvennlig nettside, sosiale medieplattformer, betalt annonsering og SEO for å få merkevaren din sett online.

Trenger virksomheten din en digital markedsføringstransformasjon? Hvilke brikker vil du sette på plass først? Gi oss beskjed i kommentarene.

Artikkel omtalt bilde av Sira Anamwong / shutterstock.com

Default image
Benny Adolfsen
Jeg har 20 år i bransjen som webdesigner og webutvikler. Mine spesialområder er oppbygging og integrasjon av forretningsbaserte nettsider for det profesjonelle markedet. Jeg er ekspert på WordPress, WooCommerce og Elementor. I tillegg har jeg gode kunnskaper innen en rekke programmer og verktøy for både grafisk design og webdesign.
Articles: 1

Leave a Reply