Ta mysteriet ut av skriftvalget med vår trinnvise veiledning
Hvis du gjør det riktig, kan typografi være utrolig virkningsfullt. Typografi “eksisterer for å hedre innhold,” ifølge Robert Bringhurst, og når det er gjort bra, avslører det “hvert element, hvert forhold mellom elementer og enhver logisk nyanse av teksten.”
Enten du synes disse ordene er inspirerende eller skremmende, er det faktum at det riktige typografiske valget alltid gjenspeiler de spesifikke behovene til selve prosjektet. Disse behovene er ikke bare estetiske, men også tekniske og funksjonelle – og det er bare så mye du kan fortelle fra tekstutdrag når du blar gjennom en nedtrekksmeny fra Alegreya til Zapf Dingbats. Visse skrifter fungerer best i overskrifter, mens andre leser godt i avsnitt. Noen fontfamilier er store nok til å inkludere internasjonale manus og spesialtegn. Og hvis skrifttypen kommer i en rekke forskjellige stiler (for eksempel kursiv eller liten hette) og vekter (fra hårfeste til ultratsvert), vil den tilby flere verktøy for å finjustere designen når prosjektet kommer sammen.
Det er mye å tenke på, det er helt sikkert, men noen av de viktigste hensynene er de praktiske og funksjonelle funksjonene i prosjektet. Ved å starte med det du allerede vet, og deretter tenke gjennom følgende hensyn, finner du en skrift som tilfredsstiller dine behov.
Begynn med prosjektets omfang
Starter du noe som kan pågå i noen måneder eller til og med år, som et magasin, eller er det et engangsprosjekt, som et lysbildedekke, logo eller presentasjon?
Sjansen er stor for at et stort, langsiktig prosjekt (som et tidsskrift eller et nyhetsbrev) vil ha en rekke forskjellige typografiske behov over tid. Det beste alternativet for å dekke de forskjellige behovene er å velge en stor type familie som inkluderer en rekke vekter, stiler og varianter. Store familier letter merkevarebygging fordi det å holde seg til en enkelt font over tid sikrer at du kan håndtere forskjellige situasjoner uten å måtte legge til en annen font i miksen. Prøv disse eksemplene: Alegreya, Alegreya SC, Merriweather, Merriweather Sans, Roboto, Roboto Condensed, Work Sans
Men hvis dette er et kortsiktig prosjekt (som plakat, albumomslag eller logo) trenger du kanskje ikke ekstra vekter, eller de kondenserte og utvidede versjonene av en font. Du kan til og med velge en font med én vekt hvis du tror det passer for akkurat denne oppgaven. Bare husk at allsidigheten til en stor type familie fremdeles kan være nyttig når du gjør fine justeringer av teksten i et kortvarig prosjekt. Prøv disse eksemplene: Bubblegum Sans, Graduate, Scope One, Space Mono
Hva vil du at fonten din skal si?
Selv om omfanget av prosjektet ditt kan begrense søket ditt ved å utelukke skrifter som ikke har rekkevidden du trenger, eller veilede deg mot de som gjør det, husk at det ikke er noen bastante og raske regler for å bestemme skrifttypen med riktig estetikk. Det er et spørsmål om fontens personlighet, men til en viss grad avhenger personligheten av kjennskap.